onsdag, mars 01, 2006

Handbok till lycka på jobbet

Har precis börjat läsa boken Lycka på jobbet, en samtalsbok mellan författaren och Dalai Lama. Tillsammans talar de om hur man skulle kunna se på sitt arbete för att finna lycka i det. Hur man ska förstå att inställningen är det viktiga. Och om man tvivlar på viktigheten i det man gör krävs att man ser det i ett större perspektiv.
För varje sida blir det tydligare att det som jag upplevt som irritationsmoment och annat egentligen ju bara är petitesser. För att kunna vara lycklig krävs att jag lär mig och övar mig i helt andra saker än det jag kanske tror. Det här som att grunden till all mänsklig lycka finns i värden som medkänsla, tolerans, ärlighet och förlåtelse.
Mer tankar kommer när jag läst lite mer i boken *ler*

1 kommentar:

Anna-Stina sa...

Ska bli spännande att se vad du hittar för fler intressanta tankar i boken! Det österländska tänkandet är ofta väldigt sympatiskt, tycker jag.